Acquisitie

door | jun 12, 2020

Acquisitie wordt ook wel klantwerving, sales of verkoop genoemd. Deze activiteit behoort tot sales.

 

Koude versus warme acquisitie
Wanner er geen bestaande band is tussen leverancier en potentiële klant is er sprake van koude acquisitie. De potentiële klant wordt ongevraagd benaderd. Denk aan door to door en telefonisch verkoop. Doordat particulieren of bedrijven de acquirerende partij vaak niet kennen of geen behoefte hebben aan het contact wordt joude acquisitie vaak als vervelend ervaren en is de methode vaak minder effectief.

Warme acquisitie daarentegen, richt zich op bestaande relaties. Bestaande klanten krijgen een gerichte aanbieding. Deze klanten weten immers wat je kwaliteit is en zijn eerder geneigd klant te blijven als hier genoeg aandacht aan wordt besteed vanuit het bedrijf. Warme acquisitie is doorgaans effectiever en leidt meestal tot een betere en langdurigere klantrelatie

 

Tegenwoordig is het niet zo verstandig om je alleen maar te focussen op telefonische acquisitie. Acquisitie wordt vaker niet meer op prijs gesteld en kan je social media beter inzetten als verkoop tool. Social Media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram, afhankelijk van het doel, werken een stuk effectiever.