LinkBuilding of Linkbaiting?

door | jun 12, 2020

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het zelf aanschrijven van (beheerders van) pagina’s om te vragen zij linkje naar jouw pagina willen opnemen.

 

De voordelen van linkbuilding:

  • Je weet exact op welke pagina je komt te staan
  • Je weet vrijwel zeker wat de anchor tekst (ofwel, het klikbare gedeelte) is van je linkje
  • Je kunt dus beter sturen op hoe je gevonden wilt worden
  • Je backlinks worden verkregen op een kwalitatieve manier
  • Je behoudt de controle, omdat je zelf bepaalt welke pagina’s je wel en niet aanschrijft

De nadelen van linkbuilding:

  • Het is erg tijdsintensief. Je wilt alleen sites van hoge kwaliteit (ofwel, met hoge autoriteitsscores) aanschrijven. Dit kost véél uitzoekwerk. En als je wilt dat je linkje daadwerkelijk geplaatst wordt, moet je een persoonlijk en gepast mailtje opstellen. Van massale spam wordt niemand blij.
  • Het kan misschien wat ondankbaar aanvoelen. Je moet beheerders vragen om een linkje te plaatsen. Waarom zouden ze dit zomaar voor een onbekende doen? Denk dus goed na over je benadering, en wat je tegenprestatie
  • Pas op dat je niet teveel ‘kunstmatige’ backlinks hebt. Het moet voor Google een soort van ‘natuurlijk’ ogen. Houd de variatie door te verwijzen naar meerdere URL’s en gebruik diverse anchor teksten. Probeer je te houden aan de 60-30-10-formatie. Hierbij is 60% van de anchors van backlinks je merknaam, 30% je merk in combinatie met een specifiek zoekwoord, en 10% alleen het zoekwoord.

Blijk je uit het testje echter meer links-georiënteerd te zijn? Dan past het proces van linkbaiting misschien meer bij jou.

Wat is linkbaiting?

Linkbaiting proces van “shareable” content maken, waarmee je hoopt op een verspreiding van content die ‘vanzelf gaat’ – ofwel, wordt opgepikt door andere webgebruikers en media.

Hierbij denk je aan grappige filmpjes, infographics, giveaway-acties, wedstrijden, etcetera. Probeer reacties uit te lokken, of gebruik humor in je content. Kortom: probeer leuke reacties uit te lokken, of gebruik humor in je content. Hopelijk gaat je actie of content viral!

 

Rondom 1 april zijn er altijd leuke linkbait-acties. Zo ook deze, van LampenOnline.com. Zij kondigden aan met Jomanda samen te gaan werken. Jomanda is zogenaamd “genezend medium”, en zij zou “het licht brengen” in huiskamers. Uiteraard was daar natuurlijk niets van waar, maar het was wel een goede linkbait-actie! Veel nieuwssites, waaronder Shownieuws, pikten het nieuws op. Het lokte behoorlijk wat reacties uit!

De voordelen van linkbaiting:

  • Het is minder tijdsintensief dan linkbuilding. Onderschat het trouwens niet; je moet wél alles goed uit hebben gedacht. Maar als je actie eenmaal uitgerold is, en het wordt opgepakt, is het een kwestie van sit back en relax. En uiteraard blijven monitoren.
  • Linkbaiting is dankbaarder. Je hebt niet te maken met afwijzingen nadat je hebt geploeterd op het perfecte mailtje.
  • Backlinks worden hoe dan ook verkregen op een natuurlijke wijze. Beheerders kunnen zelf beslissen hoe ze naar je linken. Daardoor lijkt het sowieso minder gekunsteld in de ogen van Google.

De nadelen van linkbaiting:

  • Je hebt veel minder controle over de plaatsing van je backlinks – en dus de kwaliteit hiervan.
  • Je kunt minder goed op zoekwoord sturen, omdat de anchor tekst niet door jezelf wordt bepaald.
  • Je weet niet hoe je actie/content wordt weggezet. Misschien komt je content wel in een negatief daglicht te staan.
  • Je hebt geen garantie of je content of actie wel of niet goed wordt opgepikt. Het kan zo zijn dat je veel moeite hebt gestoken in een gave actie, maar dat die niet wordt opgepikt. Dan kom je met lege handen thuis.