Social Media

door | jun 12, 2020

Social media is een verzamelnaam voor alle onlineplatformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maakt. Social media zijn online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Social media stelt de gebruikers absoluut centraal. Dat is de kracht van deze netwerken: het platform is in principe de enige machine waarmee we in aanraking komen. Voor de rest is de communicatie volledig ‘menselijk’.

Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen en wordt vaak ingezet als marketingmiddel.

De grootste spelers op het gebied van social media zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram en Snapchat. Een belangrijke social media dat om de hoek komt kijken is: Tik Tok.
Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Wordt social media zakelijk ingezet, dan moet er worden gekeken welk platform het beste bij de organisatie past en welke kanalen het meest interessant zijn. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om content aan te passen aan het soort kanaal dat gebruik wordt.

Social media wordt niet alleen maar gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie, maar wordt vaak ook gebruikt om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen of om invloed of macht uit te oefenen op anderen.

De meeste social mediakanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt de algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en share. Daarom is de algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

 

Typen gebruikers

De gebruikers van social media kunnen we verdelen in typen gebruikers: consumeren, bijdragen en creëren.

  • Gebruikers binnen het type ‘consumeren’ zijn het minst actief. Deze gebruikers kijken bijvoorbeeld naar foto’s of video’s zonder te reageren of lezen productervaringen zonder dat de gebruiker zelf informatie bijdraagt of creëert.
  • Gebruikers binnen het type ‘bijdragen’ zijn gebruikers die wel reageren op foto’s en video’s, artikelen of die bijdragen aan een discussie.
  • Gebruikers binnen het type ‘creëren’ zijn actieve producenten van merkgerelateerde informatie, zoals foto’s, video’s, reviews of artikelen.

 

Communicatiemiddel

Social media draagt ook bij aan de communicatie naar de buitenwereld. Jouw doelgroep heeft interesse in je merk, producten en/of diensten. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kan de doelgroep op social mediakanalen tegenwoordig ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk is social media de plek om het allerlaatste nieuws te delen. Social Media hoort anno 2020 in je bedrijfstrategie. Heb je advies nodig  hoe je Social Media zo effectief mogelijk inzet voor jou onderneming? Neem dan contact met ons op.