Verdienmodel

door | jun 12, 2020

Jouw business en klanten ontwikkelen continu. De techniek om ons heen verandert supersnel. Denk aan digitalisering, robotisering en 3D-printing. Wat kan jij met die nieuwe technologieën en trends voor jouw verdienmodel? In dit artikel hebben we 6 nieuwe verdienmodellen voor je op een rij gezet.

Waar je gisteren nog geld mee kon verdienen is morgen misschien verdwenen door de komst van een nieuwe techniek op de markt. En wat eerst nog handwerk was kan nu wellicht gedaan worden door robots, drones of computers. Sluit jouw verdienmodel nog aan bij de nieuwste ontwikkelingen?

 

Wat is je verdienmodel nu?

Een verdienmodel – onderdeel van een businessmodel – is een belangrijke bouwsteen van je bedrijfsplan. Het is de strategie die je kiest om geld te verdienen. Een verdienmodel geeft kort en eenvoudig aan waar de echte onderscheidende kracht van jouw bedrijf zit. Kortom: waaraan verdien jij je geld nu écht en is dit een toekomstbestendig verdienmodel? Waar zit de winst? Met een slim businessmodel kun je meer winst maken en bij de tijd blijven.

Er bestaan meer dan 50 verdienmodellen. Een paar voorbeelden:

  • Goederenverkoop. De klant betaalt je per gekocht product. Dit is het bekendste en eenvoudigste model.
  • Uurtje, factuurtje. Je berekent je gewerkte uren door aan de klant. Dit model wordt veel gebruikt binnen de dienstensector.
  • Gratis-model of freemium. Je deelt iets gratis met een potentiële klant, bijvoorbeeld informatie of een basis-app. Zo bouw je vertrouwen en een relatie op; voor meer diensten moet de klant betalen.
  • Servicemodel. Je verkoopt je product of dienst voor een niet al te hoog bedrag en draait je daadwerkelijke omzet met service en onderhoud. Denk aan IT-bedrijven die verdienen aan servicecontracten.
  • Lokaasmodel of scheermesjes-model. Een fabrikant die relatief goedkope koffiezetapparaten verkoopt, en vervolgens geld verdient met de verkoop van koffiecups die alleen in zijn eigen apparaten passen. En zo werkt dat ook bij scheermesjes en printers.

 

Vernieuw je verdienmodel

Kijk eens kritisch naar jouw verdienmodel en onderzoek of er kansen en trends zijn waar je op in kunt spelen. Het maakt jouw bedrijf klaar voor de toekomst. Wij zetten 6 verdienmodellen op een rij. Wat houden ze in, hoe zien ze eruit en wat kunnen ze voor jou betekenen?

 

1. Personalisatie

Bij personalisatie verdien je aan producten of diensten die op maat zijn gemaakt voor de koper. Met digitale ontwerpplatforms en fabricagetechnieken als 3D-printen en ‘printing on demand’ is dit steeds eenvoudiger. Denk hierbij aan kleding met je eigen naam erop, een brilmontuur op maat of het eerste babyvoorleesboekje met daarin de namen van opa en oma. Met dit soort digitale technieken kun je je onderscheiden van je concurrenten. Zowel in kwaliteit, snelheid als in prijs. In dit model betaalt de klant extra voor de toegevoegde emotionele waarde aan een anders anoniem product. Is personalisatie iets voor jou?

 

2. Servitization: extra service bij je product

Bij servitization krijgt dienstverlening een steeds grotere rol in een businessmodel. Het wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld de maakindustrie, bouw en installatiebranche. De klant betaalt voor extra services die je verleent. Denk aan abonnementen, onderhoud, reparatie en logistieke diensten. Service is dan geen kostenpost meer, maar een middel om extra winst te maken. De voordelen zijn meer stabiele omzet en duurzame klantrelaties. Hoe werkt servitization?

 

3. Sociaal ondernemen

Een sociale onderneming levert net als elke andere zelfstandige onderneming een product of dienst. Anders is dat de ondernemer wil voorzien in een maatschappelijke behoefte, of een bijdrage wil leveren aan maatschappelijke en sociale uitdagingen. Bijvoorbeeld een schoon milieu, eerlijke handel of gelijke kansen voor iedereen. Social Enterprise NL wil sociaal ondernemerschap in Nederland op de kaart zetten. Lees een interview met Willemijn Verloop, mede-oprichter. Alles over sociaal ondernemen.